Torsdagsfunderingar

...och oftast vänder det ju. Att se slutet som samtidigt är början på någonting annat. Vad har hänt sedan sist..?

 

I morgon avverkar jag den sista praktikdagen. Två grammatiklektioner med åttorna, gör en kupp och lär dem "inte"-regeln fast min handledare säger att jag inte får. Att undervisa i grammatik har förvisso varit förtvivlat tråkigt för mig - och eleverna - men satan vad jag lärt mig! Och utmaningen att försöka förklara varför saker och ting är som de är och sedan lyckas slår allt. Mina åttor! åh, jag kommer att sakna dem jättemycket! För första gången sedan jag började min utbildning har jag känt en trygghet och en längtan efter att få undervisa, att få gå in i klassrummet och interagera med alla dessa fantastiska, vansinnigt jättejobbiga, hormonstinna fjortonåringar. Eller, förlåt, de har fyllt femton några av dem.

 

En rolig anekdot. Stökklassen, som numera är min favoritklass, ville hellre prata än göra satslösning. Och eftersom inte min handledare var i klassrummet (jag har numera gjort klart för henne att jag vill vara själv med eleverna - inte populärt) nappade jag. Klassen frågade unisont hur gammal jag var. Uppenbarligen kommer de inte ihåg att de i sjunde klass frågade mig samma sak och därefter gissade på 37? Jag uppmanade dem att gissa, och trodde väl kanske att deras verklighetsuppfattning skulle ha utvecklats en aning. Eh, tji fick jag. Sjutton. SJUTTON! Eller, som en av grabbarna uttryckte det: "Jaa, alltså, du Emma, alltså om jag var på krogen va, och så hade jag sett dej, då skulle jag undra, alltså, släpper de in minderåriga här eller?" Den tackar vi för, från en liten fjortonårig spoling? Hahaha!

 

Varken pollen eller insekter har stört mig nämnvärt hittills. Däremot förlorar jag på poker och har insett att sommaren kommer att erbjuda måttligt med ledighet. En vecka i juni, och en i augusti närmare bestämt. Tjugoåttonde maj börjar jag jobba. Tackar och bockar för kolleger i grossess som behöver vara lediga - en fattig student med pengalängtan niger och ställer klockan på sex som vanligt.

 

Ja, alltså- soffan kallar, jag borde göra bisatsmaterial men orkar inte just nu. Om en timme ska jag försöka räta upp uppsatskompletteringen som kursare försökt bidra till. Egoistiskt kontrollfreak som jag är oroar jag mig redan och gör mig beredd att korrigera. Och visst, rygg och nacke värker men jag tror fan att det beror på mina timmessessioner här vid  dumburken. Nummer ett, kan tilläggas. Dumburk nummer två skriker desperat efter mig, vi har inte umgåtts på veckor känns det som. Ja alltså inte Joakim, han är bara tjocksmock. En aningen gnällig sådan kan tilläggas. Vad har jag nu gjort?

 ...och ja, okej, det är idag fredag men igår samarbetade itne bloggfan med mig.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0