Such a little thing makes such a big difference

image152

Det är som att vakna ur en tre veckor lång dvala. Någorlunda utsövd och med något annat än bara oroliga fjärilar i magen sitter jag här med te och nätpoker. Nybadad och med sönderblekt hår, lyssnandes efter det oväder som utlovats.

Jag har haft tre veckors praktik. Toppar och dalar, gråt och jubel. Att tillbringa åtta timmar om dagen med hormonstinna fjortonåringar är en ständig kamp. Med sig själv, framför allt. Men även! Det har börjat bli riktigt, riktigt roligt!  Jag börjar hitta den där känslan jag förtvivlat sökt efter. En skön trygghet som är triggande och utmanande. Och ändå, så mycket jag har kvar att lära.

Förresten... Kära Malmö Högskola, kan Ni nu, när vi t4-studenter är inne på fjärde terminen, lägga in någonting mer än flum på agendan? Kan Ni försöka få in konflikthantering, röstträning och någorlunda relevant metodik? Samt ämneskunskap inom svenskspektrat. Det hade varit fantastiskt! Jag är nämligen förtvivlat trött på gruppexaminationer, skolådepyssel och den tröttsamma tvärvetenskapliga debatten. Tack så hemskt mycket på förhand.

Ja, vad i hela friden har annars hänt de närmsta veckorna? Min älskade mamma har fyllt femtio. Det blev en fantastisk fest med fyrtio ätande gäster fördelade på egentligen alldeles för få vardagsrumskvadrat. Hurra, hurra, hurra!

image154

En av pappans äldsta kamrater gratulerar mamman.

Varje gäst fick ett taxdesignat och individanpassat placeringskort. Finn vännen ovan!

image156

Jag har sökt bildkurser på distans i Umeå. Söker skaffa mig bildlärarkompetens parallellt med nuvarande studier. Allt för att jag alltid har så bråttom... Utbildningen är på halvfart vilket gör att det förmodligen fungerar. I Malmö får man nämligen, föga förvånande, ingen reell kompetens ifall man läser bild. Peppar, peppar bör man nog kläcka ur sig. Mina gymnasiebetyg suger nämligen, så förmodligen blir det inget av. Men hej, söka kan man ju!

Vårens första Stora Hult-besök avverkades igår. Ljuvligt! Men som det blåste! Inomhus återfanns döda möss, råttgnagda trasmattor och nedfallna speglar. Huset, vad har du hittat på i vinter egentligen? Ett första räfs i trädgården påbörjades också.

image153

Fick även reda på att mamman och pappan, då de så småningom säljer huset i Lund, skall vinterisolera Stora Hult! Jubel! Tanken på att kunna fira jul där... Fantastiskt! Fick också klartecken för att bygga lilla uteplatsen vid gäststugan. Vi ska byta fönster där till påsk, och måla...

Våren, kom med besked, NU!

Och annars...? Näe, jag vet inte. Joakim ska bli morbror i höst om allt går som det ska, det är fantastiskt jätteroligt.


93702-151

Kärlek till mamman och pappan för tålmodigt lyssnande och oändligt tålamod! Ni är guld, jag älskar er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0